Parkinson Café Haarlem
  • Home
  • Programma
  • Jong en Parkinson
  • Tips
  • In de regio
  • Contact en locatie
  • Foto's & verslagen
Foto
4 januari 2017:
Dr. Martijn van der Eijk over 'Patiëntgerichtheid in de zorg voor Parkinson patiënten'.
 Dr. Martijn van der Eijk studeerde biomedische wetenschappen en geneeskunde en promoveerde in 2015 op het onderwerp "Parkinson en patientgerichte zorg". Hiervoor kreeg hij in april 2016 de Hans Lakkeprijs uitgereikt. Voor een goedgevulde zaal hield hij een presentatie over zijn promotieonderwerp. 

Patientgerichtheid betekent het zoveel mogelijk afstemmen van de zorg op de wensen en behoeften van de Parkinsonpatient en zijn of haar mantelzorger. 

Lees verder

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto
Patiëntgerichtheid betekent het zoveel mogelijk afstemmen van zorg op de specifieke eigenschappen en reële wensen van de patiënt. De complexiteit van de ziekte van Parkinson vereist een patiëntgerichte, multidisciplinaire aanpak waarbij de patiënt als partner betrokken wordt bij het behandelteam.
 
Op dit moment is de zorg rondom dokters georganiseerd en de nadruk ligt op diagnostiek en behandeling van ziektes. Patiënten hebben een passieve rol en nemen in het behandelteam geen centrale plaats in.
Patiëntgerichtheid gaat ervan uit dat zowel de zorgverlener als de patiënt experts zijn van de ziekte. De relatie tussen arts en patiënt kan daarom het best gezien worden als een samenwerkingsverband. Hierbinnen moeten patiënten worden ondersteund in de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en vertrouwen om zelf beslissingen te nemen en meer regie over hun ziekte te krijgen.
ParkinsonNet draagt bij aan de kwaliteit van zorg, echter tot op heden is niet aangetoond of dit ook bijdraagt aan betere samenwerking tussen zorgverleners.
Er zijn aanvullende maatregelen nodig om de samenwerking in het netwerk rondom individuele patiënten te verbeteren.
Ontmoetingsplaatsen op het internet voor groepen patiënten, groepen zorgverleners of beiden kunnen een hulpmiddel zijn om patiëntgerichte samenwerking te faciliteren.
Ouderen maken nog weinig gebruik van het internet, maar voor de toekomst kan dit werken.
                                                      Kwaliteit van de zorg vanuit de ogen van de patiënt
 
Zowel patiënten als mantelzorgers hebben meer behoefte aan emotionele steun van zorgverleners en willen actiever betrokken worden bij beslissingen over hun behandeling.